”Pasta” med tonfisksås

Jag är inte särskilt förtjust i tonfisk, i synnerhet inte burkvarianten. Men den här tonfisksåsen var både god och lättlagad. Originalreceptet hittar du här hos 56kilo.se men jag justerade det lite efter vad jag hade hemma. Jag svarvade rättika på min grönsakssvarv och serverade istället för spagetti. Tummen upp från samtliga familjemedlemmar och detta blir därmed en rätt vi kommer laga igen.

Tonfisksås 4-6 portioner

2 burkar avrunnen tonfisk i vatten

1 gul lök

3 vitlöksklyftor

3 soltorkade tomater i strimlor

400 g plommontomater på burk

2 dl grädde

2 msk kycklingfond

1 dl vitt matlagningsvin

salt och peppar

riven ost att toppa med

Hacka lök och vitlök fint. Fräs i lite smör så att löken blir genomskinlig och mjuk. Tillsätt tonfisk, tomater, fond, grädde och vin, rör ihop och låt puttra i ca 10 minuter. Servera med valfri grönsak och lite riven ost på toppen.

Smaklig spis!

img_1259-2

Lämna en kommentar